Daar zit je weer: te staren naar een leeg scherm. Je weet wel dat het handig is om jezelf te laten zien op social media, maar je hebt geen flauw idee waarover je kunt schrijven. Dan ben je hier op de goede plek! Ik help je in 3 stappen op weg naar nieuwe content voor social media!
In 3 stappen social media berichten creëren
Als je naar andere ondernemers kijkt, lijkt het alsof zij het ene na het andere bericht uit hun mouw schudden. Goed nieuws: dat kun jij ook! De inspiratie ligt voor het oprapen, je moet het alleen wel zien. Ben je er klaar voor? Dan gaan we aan de slag!
Stap 1: doe inspiratie op
Ik zei het al: inspiratie ligt voor het oprapen. Je kunt op verschillende manieren inspiratie opdoen voor socialmedia-berichten. Een aantal handige manieren zijn:
- Associëren
- Luister naar je klanten
- Boeken, blogs en tijdschriften lezen
Associëren
Associëren is een geweldige manier om inspiratie op te doen. Je schrijft een woord op een blanco vel papier. Bijvoorbeeld: lente. Vervolgens schrijf je daaromheen alle woorden die in je opkomen bij het thema lente. Vervolgens ga je die woorden weer verder associëren in combinatie met je salon. Wat zijn handige tips en tricks in de lente? Welke behandelingen zijn goed in dat seizoen? Zo ga je verder en voor je het weet staat er een hele lijst ideeën op papier.
Luister naar je klanten
Misschien een schot voor open doel, maar toch ook een kans die veel ondernemers laten liggen. Door goed te luisteren naar je klanten, ontdek je waar ze mee bezig zijn. Welke vragen hebben ze? Welke problemen willen ze oplossen en wat willen ze bereiken? Zorg dat je altijd een notitieboekje of de notitie-app van je telefoon bij de hand hebt, om deze vragen en ideeën op te schrijven.
Boeken, blogs en tijdschriften lezen
Lees vakbladen en -tijdschriften en blogs over je vakgebied en de inspiratie vliegt je om de oren. Let erop dat je de content van een ander niet letterlijk kopieert, maar geef er je eigen draai aan. Deel bijvoorbeeld je eigen tips, ervaringen en adviezen. Boeken over marketing helpen je om meer inzicht te krijgen in de werking van je marketing.
Stap 2: Tijd om te schrijven
Je hebt een hele lijst vol inspiratie, mooi! Dan is het nu tijd om te gaan schrijven. De eerste opzet hoeft niet perfect te zijn, dus ga daar geen tijd aan verspillen. Schrijf een ruwe opzet van je post, waarbij je in grote lijnen dit aanhoudt:
- Trigger
- Vraag en antwoord
- Call to action
Trigger
Met de trigger trek je de aandacht van je volger. Dit kan bijvoorbeeld een herkenbaar probleem zijn, een vraag of een prikkelende uitspraak.
Vraag en antwoord
Vervolgens ga je dieper in op de trigger. Je geeft antwoord op de vraag of het onderwerp dat centraal staat in je post. Richt je daarbij tot je klant en schrijf op een manier die ze begrijpt. Binnen de beautybranche vliegen de vaktermen je om de oren, terwijl de gemiddelde klant geen flauw idee heeft wat het allemaal betekent. Doe dus alsof je met je klant appt en haar laagdrempelig en op je eigen manier uitlegt wat je kunt doen voor haar.
Call to action
En dan is het tijd voor actie. Wat wil je dat je klant doet? Zet haar daartoe aan met een call to action. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- Een vraag
- Een verwijzing naar je blog of de link op je profiel
- Eigen ervaringen delen
- Input geven over een bepaald onderwerp
Is je tekst klaar? Leg hem dan even weg. Daardoor neem je er afstand van. Als je de tekst er een paar uur later of de volgende dag weer bij pakt, kun je eventuele foutjes eruit halen en de tekst met wat afstand bekijken. Is alles helder? Zou jouw klant dit snappen? Zo zet je de puntjes op de i.
Stap 3: Maak een planning
Door structuur wordt het steeds makkelijker om social media berichten te schrijven. Plan 1 keer per maand 2 uur in om inspiratie op te doen (stap 1) en plan vervolgens elke week (of 2 weken) een uurtje om de content te schrijven. Als je het fijner vindt om alles in 1 keer te doen, kun je dat natuurlijk ook zo inplannen. Je hebt dan de volledige focus op je teksten en wordt niet afgeleid door andere dingen.
Volg me op Instagram voor meer tips en inspiratie voor je social media!